Blog: Voeding in de kinderopvang (met tips!)

423
views

Eten, we doen het iedere dag. Het geeft ons energie en houdt ons gezond maar het is ook bijvoorbeeld ook een sociale aangelegenheid. Iedereen is op zijn eigen manier iedere dag weer bezig met voeding.

Als gastouder heb je een aandeel in de opvoeding van kinderen en kun je ouders adviseren bij bepaalde knelpunten. Één van deze knelpunten kan het eetpatroon van kinderen zijn. Hieronder worden de grootste valkuilen besproken én geven we tips om deze valkuilen te omzeilen.

Suikers

Kinderen leren naast de smaken van ”gezond” voedsel als groente en fruit ook de smaken van wat minder gezonde voeding kennen zoals snoep, koekjes en frisdrank. En laten we eerlijk zijn, al dit lekkers is natuurlijk veel aantrekkelijker voor de kleintjes dan een stuk groente. De suikers in deze producten geven extra energie maar bevatten nauwelijks voedingstoffen wat overgewicht als gevolg kan hebben.

Alternatief voor ongezonde suikers

Gelukkig hoeven de kleintjes niet al het lekkers te ontzien en kunnen we rustig af en toe eens snoepen. Er zijn natuurlijk ook erg goede en lekkere alternatieven voor de ongezonde suikers:

  • Fruit. In fruit vind je ook fruitsuiker maar deze is veel minder schadelijk voor je kindje dan de bewerkte suikers is snoep.
  • Gedroogd fruit; bijvoorbeeld rozijnen, gedroogde bananen of perziken. Deze vruchten zijn gewoon in de winkel te koop en zijn helemaal niet zo duur.
  • Thee of water (met een smaakje). In plaats van frisdrank kun je je kleintje aanleren om water of afgekoelde thee te drinken. Voor wat afwisseling kun je het water natuurlijk ook een smaakje geven door er vooraf wat gesneden fruit in te leggen (bijvoorbeeld aardbeien).
  • Havermout koekjes! En het liefs huisgemaakte havermout koekjes. Door het zelf te maken weet je precies welke producten jouw kleintje binnenkrijgt. De suiker vervang je hier door de deeg te maken van banaan, havermout en (biologische) pindakaas. Onderaan deze blog vind je recepten voor verschillende havermout koekjes om samen uit te proberen.

Tips en Tricks

Niet alle kinderen willen het eten opeten dat hen wordt aangeboden. Kinderen eten vaak het minst goed tijdens het avondeten. Gelukkig staan eigenlijk alle kinderen open om te leren en kunnen wij ze de goede richting in sturen. Met deze tips en tricks kun je jouw kleintje helpen om verschillende smaken te ontdekken en etenstijd weer leuk te maken!

  • Maak het eten samen klaar. Afhankelijk van de leeftijd van het kind kun je samen het eten bereiden. Het kind voelt zich betrokken bij het proces en is nieuwsgierig naar het eindresultaat. Vertel tijdens het maken van het eten wat je doet en waarom, maar het kind op deze manier enthousiast voor het eten dat straks op tafel komt.
  • Laat het kind zelf zijn of haar portie bepalen. Ook dit is natuurlijk afhankelijk van de leeftijd van het kind. Kinderen die niet veel eten zullen opzien tegen de ‘enorme’ hoeveelheid eten dat ze moeten opeten. Schep iets minder op en laat het kind een tweede portie nemen wanneer hij of zij daar nog zin in heeft.
  • Biedt alternatieven. Vindt jouw kind broccoli niet zo lekker en worteltjes daarentegen wel? Zet dan beide op tafel en laat van beide een beetje proeven. Dwing hem/haar niet om de broccoli op te eten, dit werkt vaak boosheid op waardoor het andere eten opeens ook niet mee zo lekker smaakt. 
  • Maak gezond voedsel aantrekkelijk. In de oven gebakken zoete aardappelen klinkt natuurlijk minder lekker dan: Frietjes!! Snijd de zoete aardappel, een wortel of andere groente in de vorm van frietjes en het avondeten is ineens een stuk minder saai! Ook kun je fruit in leuke vormen snijden of op een grappige manier op het bord leggen.
  • Laat het kind eens kiezen. Uiteraard kunnen we kinderen niet altijd een keuze geven maar in dit geval is het niet verkeerd om dat eens te proberen. Stel een vaste dag in binnen de week waarin het kind mag kiezen wat er gegeten wordt. Geef het kind bijvoorbeeld 2 of 3 opties waaruit gekozen kan worden.
  • Geef niet te veel tussendoortjes. Dit is misschien een beetje voor de hand liggend maar als het kind de buik vol heeft met ander voedsel zal het natuurlijk niet goed eten. Kijk naar wat het kind nodig heeft aan tussendoortjes en geef geen tussendoortjes vlak voor het eten.
  • Pas het tijdstip van eten aan. Wanneer een kind slecht eet zou dat ook kunnen komen door bijvoorbeeld vermoeidheid. Kijk goed naar het kind en de behoeftes, misschien is het voor het kind fijner om iets eerder te eten.
  • Niet te veel afleidingen. Zijn er mensen op bezoek, staat de tv of de radio aan? Niet zo handig. Een kind heeft dan zo veel afleidingen en kan zich niet concentreren op het eten. Ga met z’n allen aan tafel zitten en zorg voor enige rust voor en na het eten. Maak er een gezellig familie moment van waar iedereen tijd heeft voor elkaar en voor het eten.

Mocht dit allemaal nou niet lukken is het natuurlijk nooit verkeerd om eens contact op te nemen met een professional. Klik hieronder op de link om verschillende varianten te bekijken van havermoutkoekjes!!

Recept havermoutkoekjes
Eet smakelijk!

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here